Теми статті: батькам, вчителям, директорам, інформатика, НУШ, пілотні класи, початкова освіта
30 Листопада 2020
5 419
0
З’явилась третя тема з інформатики для 4-го пілотного класу “Алгоритми і програми”.
Авторка – Оксана Пасічник.
Матеріали доступні на цьому сайті або нижче.
ОНОВЛЕННЯ. Другу частину теми дивіться за цим посиланням
У великому розділі “Алгоритми та програми” (розраховано на 2 фактичні навчальні місяці, з продовженням після новорічних канікул ) учні набувають умінь складати прості програми в середовищі програмування, зокрема із застосуванням конструкцій розгалуження та повторення.
Основним принципом роботи має бути експериментальний – коли учень не відтворює наперед задану програму в певному середовищі, а складає власну, з помилками, їх виправленням, обговоренням труднощів з учителем та однокласниками.
Важливо підтримувати прояви творчості в укладанні програм, заохочуючи втілення власних ідей учнів.
Також, за можливості, варто використовувати набори готових робототехнічних пристроїв, наприклад CodeyRocky, mBot, Dash&Dot тощо. На цьому етапі навчання основною функцією таких пристроїв є можливість руху за наперед заданою програмою. Якщо ж таких пристроїв немає – їх можна замінити цифровими моделями (наприклад, спрайтами в середовищі Scratch).
Розпочинає вивчення теми уроку з повторенням поняття “умови” (логічного слідування) та алгоритмів із розгалуженням. Практична діяльність – проєкт “Кольори”, який можна виконувати в Scratch на основі заготовки.
Спрайт кота Скретча рухається за вказівником миші й може переміщуватись до квадратів червоного, зеленого та синього кольорів. Потрапивши на квадрат, виконується умова “Якщо спрайт торкається кольору”, і, відповідно, можна встановити колірний ефект та вказати фразу, яку має промовити кіт – назву кольору українською та англійською мовами.
У заготовці є відповідні спрайти та блоки коду, в який необхідно внести зміни. Потрібно поекспериментувати і знайти числові значення для відповідних колірних ефектів.
Проєкт можна розширити – намалювати ще кілька квадратів інших кольорів. Або застосувати ще й інші візуальні ефекти для виконавця (самого виконавця теж можна змінити на іншого).
У разі, якщо доступними є робототехнічні пристрої, можна реалізувати проєкт із розгалуженням з їх використанням. Наприклад, якщо пристрій зчитує кольори, то можна запрограмувати виконання різних дій для різних кольорів (скажімо, повороти в різні сторони, рух вперед чи назад, підсвітка вбудованих LED-ламп тощо).
4_12 УмовиТиждень з 7 до 13 грудня 2020 року – це міжнародний тиждень інформатики з традиційною Годиною коду.
Цього року для 4 класу пропоную одну з двох діяльностей:
Обидві пропонують практику з подіями і трохи циклів. Якраз те, що нам потрібно за програмою.
Наступний урок – події та наслідки. Вправа на встановлення відповідності та пошук пар.
Далі пропоную розглянути такі події як День народження та Новий рік – що в них спільного, відмінного, що змінюється внаслідок події, яка з них краща? 🙂
Практична частина: на основі заготовки потрібно виконати проєкт “About Me” (“Про мене”). Клацання на спрайті (подія клацання) призводить до появи інформації про автора проєкту. За наведеним прикладом та відеоінструкцією можна змінити вигляд спрайту, а також додати відповідний код.
Бажано додати інформацію про своїх улюблених тварин, їжу та вид спорту, але можна зупинитись і на одному об’єкті. Можна розширити перелік улюбленими предметами, порами року, кольорами тощо. Можна додати інформацію про членів родини і т.д. Можна залишати стандартні зображення спрайтів або змінювати їх для більшої реалістичності.
За наявності робототехнічних пристроїв можна запрограмувати події натиснення їхніх кнопок (наприклад A,B,C для CodeyRocky) – з наслідками виконання різних поворотів, подання звукових сигналів, зміни емоцій на екрані тощо.
4_13 Події та їх наслідкиНаприкінці пропонують ще одну ідею практичного проєкту з використанням конструкції розгалуження. Це перевірка знань англійських слів, пов’язаних із зимою.
Скретч (чи інший персонаж) ставить запитання щодо значення слова – і потрібно ввести з клавіатури переклад цього слова українською. Якщо введено правильний переклад, то Скретч говорить “Правильно”, інакше – “Ні” і повідомляє очікуваний правильний переклад.
За бажання, можна додати розширення Scratch (у версії 3.0 вони розміщені внизу під усіма групами інструментів) – зокрема, “Текст у мову” (це дасть змогу озвучувати англійські слова; на жаль, це недоступно для української мови), а також “Переклад” (можна перекладати ті слова, які користувач ввів як неправильну відповідь). Нижче наведено приклад реалізації проєкту з цими розширеннями.
У разі роботи з робототехнічними пристроями можна запрограмувати перевірку, наприклад, підключення Codey до Rocky (і відповідну реакцію “усмішка” – якщо так, чи “сум” – якщо ні); або перевірка струшування (і реакція “ох-ох” – якщо так, і “вау” – якщо ні. Або навпаки 🙂 )
4_14 Алгоритми з розгалуженням (1)Дивіться також модельну програму та першу тему та другу тему
“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – olly18, Depositphotos
Обговорення