1 569
0
Залучення до мистецької і творчої діяльності, такої як танець, драма, музика, живопис чи скульптура, може бути як частиною навчального плану, так і позакласною роботою. Методи, які включають мистецькі практики, можна використовувати у викладанні різних предметів навчальної програми, наприклад, театральні інсценізації чи постановки – для розвитку взаємодії і усної мови перед виконанням письмового завдання. На матеріалі британського метадослідження Teaching and Learning Toolkit розглянемо, чи може вплинути художня діяльність на академічні досягнення школярів.
Мистецьку діяльність можна організувати у вигляді регулярних щотижневих чи щомісячних заходів – або інтенсивніших програм, таких як літні школи чи резиденції. Мистецька освіта має цінність сама собою, однак у цьому матеріалі насамперед йтиметься про позитивний вплив залученості в художню діяльність на академічну успішність, зокрема, у сфері грамотності й математики.
Наскільки такий підхід ефективний?
Загалом залучення до художньої діяльності позитивно впливає на досягнення в інших предметах, але цей вплив помірний – еквівалентний приблизно трьом додатковим місяцям навчання.
Покращення результатів навчання виявили у сферах рідної (англійської) мови, математики й природничих наук, причому для математики й читання ефект, як правило, вищий. Позитивний вплив на учнів початкової і середньої школи однаковий.
Є певні зв’язки між конкретним видом діяльності й результатом у навчанні: наприклад, існують докази впливу драми на письменницькі навички й потенційного зв’язку між музикою і просторовим мисленням.
Також зафіксовані й ширші переваги від участі в художній діяльності: покращення ставлення до навчання і загального самопочуття дітей.
Подолання освітніх втрат
Давати учням з неблагополучних родин змогу набути творчих і перформативних навичок цінно само собою, адже за інших умов у них може не бути доступу до насиченої мистецької освіти, яка б стимулювала розвиток талантів. Художню діяльність можна реалізувати в межах основної навчальної програми, позакласно, під час екскурсій – однак від таких активностей діти з малозабезпечених сімей можуть відмовитися через брак коштів.
Є свідчення про причинно-наслідковий зв’язок між мистецькою освітою, використанням мистецьких підходів і загальним освітнім рівнем школярів. Якщо мистецтво викладають задля підвищення академічних досягнень тим, кому це потрібно, школам слід ретельно відстежувати, чи дає метод бажані результати.
Поради для директорів та вчителів і вартість запровадження методу
Мистецька діяльність охоплює широке коло предметів, включаючи традиційні образотворче мистецтво, театр, танець, поезію, творче письмо. Цей підхід включає і певні стратегії навчання, які безпосередньо інтегрують елементи мистецтва, наприклад, драматичну педагогіку.
Художня діяльність для учнів може складатися з таких компонентів:
Мистецька освіта може бути організована як регулярні уроки, щомісячні заходи, позашкільні клуби, невеликі групи чи індивідуальні заняття – або охоплювати всіх школярів закладу. Художню діяльність також можна здійснювати в межах більш інтенсивних програм, таких як літні школи або резиденції.
Середня вартість мистецької освіти невисока, однак може збільшуватися залежно від виду діяльності й того, де навчається дитина. Витрати для шкіл значною мірою залежать від потреби вчителів у професійному розвитку і закупівлі матеріалів. Позашкільне навчання мистецтву, робота в невеликих групах чи індивідуальні заняття із фахівцями закономірно дорожчі.
Упровадження художньої діяльності вимагатиме невеликої кількості додаткового часу педагогічного колективу порівняно з іншими підходами, оскільки це частина основної навчальної програми. У цій діяльності також можуть бути задіяні професійні художники, сертифіковані вчителі театрального мистецтва чи музики.
Окрім часу й витрат, керівники шкіл повинні розглянути, як забезпечити потрібне підвищення кваліфікації для вчителів, щоб ефективно інтегрувати мистецьку діяльність у навчальний план (наприклад, драму, образотворче мистецтво чи музику) й оцінити вплив підходу на результати учнівства.
Метадослідження про користь мистецьких практик для навчання здійснили на основі 80 інших досліджень, однак великий відсоток їх не було належно оцінено – оцінки, які давали дослідженням організації, пов’язані із навчанням мистецтву на платній основі, можуть бути упередженими. Як і з усіма іншими методами й підходами, науковці радять у першу чергу враховувати власний педагогічний досвід і контекст освітнього середовища.
Ключові висновки
Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) | Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) |
Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання) | Низька | +7 | Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня) | Низька | +4 |
Навчити розуміти прочитане | Низька | +6 | Літні школи | Помірно висока | +3 |
Навчити говорити й слухати | Низька | +6 | Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках) | Низька | +3 |
Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня | Низька | +6 | Подовження навчального часу | Помірно висока | +3 |
Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) | Низька | +5 | Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень | Низька | +2 |
Спільне навчання | Низька | +5 | Зменшення розміру класу | Дуже висока | +2 |
Фоніка (формування стійких зв’язків між звучанням мови й письмовими символами) | Низька | +5 | Наставництво/
Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер) |
Помірно висока | +2 |
Взаємонавчання | Низька | +5 | Фізична активність | Низька | +1 |
Домашнє завдання | Низька | +5 | Плата вчителю за досягнення учнів | Порівняно низька | +1 |
Індивідуальні заняття (репетиторство) | Помірно висока | +5 | Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями) | Низька | 0 |
Соціально-емоційне навчання (здобуття “м’яких навичок”) | Низька | +4 | Шкільна форма | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Допомога асистента вчителя | Помірно висока | +4 | “Виїзне” навчання (наприклад, на природі) | Помірно висока | Недостатньо доказів для висновків |
Залучення батьків | Низька | +4 | Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні) | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Навчання в малих групах | Порівняно низька | +4 | Формування кар’єрних прагнень | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо) | Порівняно низька | +4 | Повторний рік | Дуже низька | -3 |
Читайте також: “Літні школи для подолання освітніх втрат: наскільки це ефективно”.
Фото: ЦНТТМ “Сфера” Оболонського району
Обговорення