6 111
0
Види домашніх завдань суттєво варіюються, особливо для молодших і старших учнів. Це можуть бути вправи з домашнього читання, довші проєкти чи есе, більш сфокусована й зосереджена робота, наприклад, підготовка до тестування. Також це можуть бути “клуби домашніх завдань” (групи подовженого дня), де учні мають змогу виконувати домашні завдання в школі, але поза навчальним часом, а ще – моделі “перевернутого навчання”, коли учні готуються вдома до обговорення в класі й прикладних завдань. У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit науковці розглянули, як саме домашні завдання впливають на успішність школярів, які види завдань, у якому обсязі й для яких вікових груп найефективніші.
Наскільки такий підхід ефективний?
У середньому вплив домашніх завдань позитивний і в початковій, і в середній школі. Однак це середнє значення варіюється: домашнє завдання, задане в початковій школі, має менший вплив на успішність.
Якість поставлених завдань важливіша, ніж кількість роботи, яку вимагають від учня. Є докази, що вплив домашнього завдання зменшується, коли учні витрачають на нього більше часу. На основі досліджень науковці зробили висновок, що найефективніше – це давати завдання з певного предмета двічі на тиждень.
Докази також свідчать, що дуже важливим є зв’язок домашнього завдання із вивченим у школі. У найбільш ефективних прикладах домашнє завдання було невід’ємною частиною навчання, а не доповненням. Для максимізації впливу також важливо, щоб учні отримували високоякісний зворотний зв’язок щодо своєї роботи.
Дослідження показали, що в середній школі вплив домашнього завдання на успішність більший (+5 місяців прогресу на рік), ніж у початковій (+3 місяці).
Однакові позитивні ефекти спостерегли для читання, математики й природничих наук.
Більшість домашніх завдань учні й учениці виконують індивідуально, проте дослідження показали, що завдання, орієнтовані на співпрацю однокласників, корисніші (вплив на навчання підвищується до +6 місяців прогресу). Науковці, однак, зазначають, що таких досліджень проведено було небагато.
Використання цифрових технологій зазвичай також підвищує ефективність до + 6 місяців.
Подолання освітніх втрат
Цікавий факт: дослідження показали, що учні, які мають право на безкоштовне шкільне харчування, як правило, отримують більше користі від домашніх завдань.
Водночас опитування в Англії засвідчили, що учні з малозабезпечених сімей рідше мають тихий робочий простір, доступ до гаджета, потрібного для навчання, стабільне підключення до Інтернету, можуть отримувати меншу підтримку батьків для виконання домашніх завдань й розвитку звички навчатися. Ці труднощі збільшують відставання для учнів з неблагополучних категорій.
“Клуби домашніх завдань” або групи подовженого дня можуть допомогти подолати ці бар’єри, адже пропонують учням й ученицям ресурси та підтримку, необхідні для виконання домашнього завдання або для повторення матеріалу.
Дані також свідчать, що домашнє завдання не можна використовувати як покарання за погану успішність.
Домашні завдання в початкових класах
Домашніми завданнями в початковій школі є, як правило, читання або відпрацювання орфографії та лічби. Однак завдання також можуть включати розвиток дослідницьких навичок або чіткіше сфокусовану роботу, наприклад, підготовку до контрольної.
Задавання домашніх завдань у початковій школі має в середньому менший вплив (+3 місяці) – але його і вивчали набагато менше, ніж постановку домашніх завдань у середній школі. У початковій школі загалом діють ті самі принципи щодо домашніх завдань – наприклад, чіткий зв’язок завдання з класною роботою і врахування оптимального обсягу завдання – звісно, меншого для молодших школярів, ніж для старших.
Домашні завдання в середній школі
Як правило, домашні завдання в середніх школах включають завершення завдань, поставлених на уроках, підготовку до завдань на майбутніх заняттях, курсові проєкти, повторення в межах підготовки до контрольних та іспитів.
Постановку домашніх завдань у середній школі досліджували набагато ширше, ніж у початковій школі. Вони мають більший позитивний вплив на успішність (+5 місяців).
Поради для директорів та вчителів і вартість запровадження методу
Домашнє завдання дає змогу учням навчатися самостійно – практикувати й закріплювати навички, проводити поглиблені дослідження, готуватися до уроків або повторювати матеріал до іспитів. Докази свідчать про широку варіативність впливу домашніх завдань на школярів і школярок.
Тож школам варто зважати на ключові моменти в постановці домашніх завдань, зокрема:
Середня вартість домашніх завдань для шкіл дуже низька – вона значною мірою залежить від підготовки вчителів і наявних у закладу ресурсів. Виконання домашніх завдань також вимагатиме порівняно невеликої кількості часу персоналу (для планування та зворотного зв’язку).
Окрім часу й фінансових витрат, турботою директорів шкіл має стати професійний розвиток учителів – щоб вони могли розробляти завдання, які чітко доповнюють навчання в класі, давати учням високоякісний зворотний зв’язок. Школам варто відстежувати вплив різних підходів до домашнього завдання – таких параметрів, як частота, мета завдання, різноманітність завдань, – на залученість й академічну успішність учнів.
У межах метадослідження науковці розглянули 43 дослідження, які відповідали критеріям відбору. Однак частина з них не була рандомізованими контрольованими дослідженнями, а ще частина не здобула належної перевірки (наприклад, оцінку дали лише комерційні організації). Це означає, що на результати могли впливати невідомі чинники – або ж позитивний вплив подекуди був завищеним.
Як завжди, британські науковці радять перш за все враховувати контекст освітнього середовища й спиратися на свій професійний досвід.
Ключові висновки
Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) | Метод, інструмент, підхід в освітньому процесі | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) |
Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання) | Низька | +7 | Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня) | Низька | +4 |
Навчити розуміти прочитане | Низька | +6 | Літні школи | Помірно висока | +3 |
Навчити говорити й слухати | Низька | +6 | Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках) | Низька | +3 |
Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня | Низька | +6 | Подовження навчального часу | Помірно висока | +3 |
Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) | Низька | +5 | Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень | Низька | +2 |
Спільне навчання | Низька | +5 | Зменшення розміру класу | Дуже висока | +2 |
Фоніка (формування стійких зв’язків між звучанням мови й письмовими символами) | Низька | +5 | Наставництво/
Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер) |
Помірно висока | +2 |
Взаємонавчання | Низька | +5 | Фізична активність | Низька | +1 |
Домашнє завдання | Низька | +5 | Плата вчителю за досягнення учнів | Порівняно низька | +1 |
Індивідуальні заняття (репетиторство) | Помірно висока | +5 | Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями) | Низька | 0 |
Соціально-емоційне навчання (здобуття “м’яких навичок”) | Низька | +4 | Шкільна форма | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Допомога асистента вчителя | Помірно висока | +4 | “Виїзне” навчання (наприклад, на природі) | Помірно висока | Недостатньо доказів для висновків |
Залучення батьків | Низька | +4 | Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні) | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Навчання в малих групах | Порівняно низька | +4 | Формування кар’єрних прагнень | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо) | Порівняно низька | +4 | Повторний рік | Дуже низька | -3 |
Читайте також: “Чи допомагає мистецька діяльність покращити результати в інших предметах – британське дослідження”.
Фото: автор – artush, Depositphotos
Обговорення