Теми статті: Teaching and Learning Toolkit, вчителям, директорам, закордонний досвід, освітнім управлінцям
20 Січня 2025
7 314
0
Зменшення розмірів класу – це спосіб керувати співвідношенням учнів та вчителів. Основою підходу є припущення, що з меншою кількістю дітей у класі вчитель або вчителька зможе приділяти кожному учню й учениці більше уваги й застосовувати більшу кількість методів.
У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit науковці розглянули, у чому полягає користь від скорочення розмірів класу, а також на яку кількість учнів/учениць його потрібно скоротити, щоб досягти покращення успішності дітей.
Чи працює скорочення кількості дітей саме собою – чи варто долучати допоміжні засобі, щоб підвищити ефективність засвоєння матеріалу? Читайте у цій частині метадослідження.
Усі попередні матеріали з Teaching and Learning Toolkit можна переглянути за цим посиланням.
Середня ефективність від зменшення розміру класу становить приблизно 2 місяці додаткового прогресу протягом навчального року (нагадаємо, що в Teaching and Learning Toolkit прогрес учнівства вимірюють у місяцях: скільки б треба було навчатися додатково, щоб отримати такі самі результати, як за умов застосування певного методу). Однак докази щодо впливу зменшення класів на успішність дітей обмежені, тож дослідники закликають ставитися до них обережно.
Ключові питання полягають ось у чому:
Якщо не відбудеться жодних змін, то, звісно, і процес навчання навряд чи покращиться. Коли зменшення розміру класу супроводжується зміною підходу до викладання (чого, на думку дослідників, складно досягти, доки кількість дітей у класі перевищує 20), можна помітити покращення успішності, а також поведінки та ставлення до навчання.
Як зазначають науковці, ефективність від зменшення кількості дітей у класі на успішність учнівства однакова в початковій та середній школі. При цьому на успіхи в читанні такий підхід має вищий вплив, ніж на опанування математики (для читання – два місяці прогресу, для математики – один).
У більшості досліджень, які розглянути в межах Teaching and Learning Toolkit, відбувалося зменшення класу на 8–10 учнів/учениць. У тих же дослідженнях, де фіксували скорочення на 5 дітей, ефективність підходу зазвичай виявлялася меншою.
Дані міжнародних досліджень свідчать про те, що зменшення розміру класу може позитивно вплинути на результати учнів та учениць, якщо його реалізують для соціально та економічно “неблагополучних” груп дітей та підлітків. Деякі дослідження також виявили, що менші розміри класів у початкових школах можуть позитивніше вплинути на дітей з “неблагополучних” категорій, ніж їхніх однолітків.
У Великій Британії є певні промовисті дані, які дозволяють припустити: для дітей на останньому році дитячого садка [reception year] і на першому ключовому ступені в початковій школі [Key Stage 1 – від 5 до 8 років], які відстають у навчанні та мають гірше соціально-економічне становище, скорочення класів може бути корисним. Однак та межа розміру класу, за якою можна визначити цей вплив, варіюється: вона різна для читання/письма та математики. Крім того, дослідники припускають, що на результати може впливати й географічне розташування школи (особливості регіону, громади тощо).
Дані свідчать про те, що значущі наслідки зменшення розміру класів не помітні, доки кількість дітей суттєво не зменшиться (до менше ніж 20 або навіть 15 осіб). Найважливіше те, що зменшення розміру класу буде ефективним лише тоді, коли воно дозволить педагогам змінити свій підхід до викладання настільки, щоб це змінило й навчальну поведінку учнівства.
Високоякісна реалізація зменшення розмірів класу може враховувати такі аспекти:
Витрати, пов’язані зі зменшенням розмірів класів, дуже високі, оскільки для реалізації такого підходу знадобиться додатковий персонал. Скажімо, у 2020/2021 році середня зарплата вчителя/вчительки початкової школи в Англії становила 36 900 фунтів стерлінгів на рік, середньої школи – 39 900 (за курсом 52,22 станом на листопад 2024 року це близько 1 926 918 – 2 083 578 грн на рік; такі зарплати загалом відповідають середнім зарплатам людей з вищою освітою в Англії, тобто не є ні надзвичайно високими, ні дуже низькими з огляду на рівень життя в країні). Середня зарплата вчителя в Україні, за словами міністра освіти і науки, близько 12 000 грн (тоді як середня зарплата в Україні загалом – близько 22 300 грн за даними на листопад 2024 року). Отже, один новий учитель обійшовся б державі приблизно в 144 000 на рік. Як бачимо, питання зменшення розміру класів прямо пов’язане із фінансуванням освіти загалом і в стані повномасштабної війни залишається надзвичайно складним.
Ця оцінка не враховує потенційну вартість пошуку приміщень для проведення додаткових уроків, які потрібно буде проводити через зменшення розміру класу. Тому простір для проведення уроків є необхідною умовою для зменшення розмірів класу: якщо доведеться шукати/ремонтувати/обладнувати додаткові кабінети, витрати будуть набагато вищими.
Водночас дослідники наголошують, що докази щодо ефективності зменшення розмірів класу обмежено достовірні. Для Teaching and Learning Toolkit визначили 41 тематичне дослідження, однак вони втратили на переконливості з таких причин:
Як і з будь-яким оглядом доказів, метадослідження узагальнює середню ефективність скорочення розміру класів, виявлену під час академічних досліджень. Науковці закликають враховувати контекст закладу освіти й спиратися на своє професійне судження, застосовуючи цей підхід у конкретному освітньому середовищі.
КЛЮЧОВІ ВИСНОВКИ
Метод, інструмент, підхід | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) | Метод, інструмент, підхід | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) |
---|---|---|---|---|---|
Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання) | Низька | +7 | Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня) | Низька | +4 |
Навчити розуміти прочитане | Низька | +6 | Літні школи | Помірно висока | +3 |
Навчити говорити й слухати | Низька | +6 | Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках) | Низька | +3 |
Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня | Низька | +6 | Подовження навчального часу | Помірно висока | +3 |
Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) | Низька | +5 | Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень | Низька | +2 |
Спільне навчання | Низька | +5 | Зменшення розміру класу | Дуже висока | +2 |
Фоніка (формування стійких зв’язків між звучанням мови й письмовими символами) | Низька | +5 | Наставництво/
Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер) |
Помірно висока | +2 |
Взаємонавчання | Низька | +5 | Фізична активність | Низька | +1 |
Домашнє завдання | Низька | +5 | Плата вчителю за досягнення учнів | Порівняно низька | +1 |
Індивідуальні заняття (репетиторство) | Помірно висока | +5 | Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями) | Низька | 0 |
Соціально-емоційне навчання (здобуття “м’яких навичок”) | Низька | +4 | Шкільна форма | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Допомога асистента вчителя | Помірно висока | +4 | “Виїзне” навчання (наприклад, на природі) | Помірно висока | Недостатньо доказів для висновків |
Залучення батьків | Низька | +4 | Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні) | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Навчання в малих групах | Порівняно низька | +4 | Формування кар’єрних прагнень | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо) | Порівняно низька | +4 | Повторний рік | Дуже низька | -3 |
Ірина Пасько, аналітикиня “Нової української школи”
Титульне фото: Indus International School Bangalore з сайту Pixabay
Обговорення