Теми статті: Teaching and Learning Toolkit, батькам, вчителям, директорам, закордонний досвід
16 Січня 2025
337
0
Чи допомагають високі амбіції в досягненні високих успіхів – зокрема в навчанні? Мова не про профорієнтацію, визначення схильності до якоїсь діяльності, а саме про рівень прагнень. У метадослідженні Teaching and Learning Toolkit вчені дослідили тему формування кар’єрних прагнень і їхній вплив на успішність учнівства на основі трьох досліджень, де порушували це питання.
На думку науковців, такої кількості досліджень недостатньо, щоб простежити кореляцію однозначно, однак уже на основі цих даних можна робити певні попередні висновки. Робота лише з прагненнями без урахування академічного складника може принести користь чи лише зашкодить? Чи засвідчена ефективність такого підходу в роботі з освітніми втратами та розривами? Читайте в новому адаптованому перекладі з дослідження.
Усі попередні матеріали з Teaching and Learning Toolkit можна переглянути за цим посиланням.
Про український досвід кар’єрного дорадництва читайте у нашій публікації ”Ого, я б тут працював!”. Як у школах шести областей пілотують роботу карʼєрних радників.
Під прагненнями дослідники мають на увазі те, чого діти й молодь сподіваються досягти в майбутньому. Аби задовольнити свої прагнення щодо кар’єри, вступу до університету та подальшої освіти, дітям/підліткам часто потрібні гарні освітні результати. Саме тому з’явилася популярна думка, що підвищення прагнень стимулює кращі досягнення в навчанні.
Втручання щодо кар’єрних прагнень зазвичай поділяють на три великі категорії:
У цій сфері застосовують різні підходи. Деякі спрямовані на зміну прагнень безпосередньо: дітям відкривають нові можливості. Натомість інші підходи націлені на підвищення кар’єрних прагнень дитини шляхом розвитку її загальної самооцінки та мотивації, підвищення її ефективності в самоорганізації. Щодо цього останнього підходу, дослідники радять докладніше вивчити метод “Навчити вчитися”.
Наскільки такий підхід ефективний?
Нагадаємо, що в метадослідженні Teaching and Learning Toolkit ефективність методу визначають за місяцями навчального прогресу (умовно кажучи, скільки дитина мала би навчатися додатково, щоб досягти такого самого прогресу, як завдяки застосуванню певного методу). Однак щодо формування кар’єрних прагнень визначити таку цифру неможливо: досліджень у цій сфері недостатньо, щоб робити висновки.
Науковці наголошують: існують ширші свідчення того, що зв’язок між прагненнями та досягненнями складний. Є чимало причин, чому втручання в кар’єрні прагнення впливають або не впливають на досягнення.
Деякі дослідження показали, що більшість молодих людей уже мають великі кар’єрні амбіції, а отже, неуспішність є результатом не низьких прагнень, а розриву між прагненнями й знаннями, навичками та рисами, необхідними для реалізації цих амбіцій. Там, де діти мали нижчі прагнення, незрозуміло, чи цілеспрямовані втручання стабільно досягали успіху в підвищенні їхніх амбіцій. А якщо прагнення в дитини були низькими й успішно розвинулися завдяки цілеспрямованим втручанням, то неясно, чи зумовило це й підвищення навчальної успішності.
ЧИ ДОПОМАГАЄ РОБОТА З КАР’ЄРНИМИ ПРАГНЕННЯМИ В ПОДОЛАННІ ОСВІТНІХ ВТРАТ І РОЗРИВІВ
У дослідженні наголошено: англійські учні й учениці, які мають право на грант [pupil premium grant – це фінансування, спрямоване на покращення результатів навчання для учнівства з малозабезпечених чи “неблагополучних” родин у державних школах Англії – ред.], найімовірніше, матимуть нижчі академічні досягнення порівнюючи з їхніми забезпеченими однолітками. Однак припущення про те, що бідніші діти мають менші амбіції щодо освіти й дорослого життя, непереконливі.
Дослідження, проведені в Англії, свідчать, що різні соціально-економічні групи мають однакові рівні прагнень щодо своїх майбутніх успіхів. А відмінності в тому, скільки дітей із різних груп продовжують навчання у вищій освіті, значною мірою зумовлені академічними досягненнями. Враховуючи широкий діапазон поглядів, типів поведінки та переконань, пов’язаних із кар’єрними амбіціями в бідніших громадах, дослідники радять школам уникати узагальнень.
Якщо просто застосовувати методи втручань у кар’єрні прагнення без академічного компонента, це навряд чи скоротить розриви в навчальних досягненнях між “неблагополучними” й “благополучними” дітьми.
Однак очікування вчителів відіграють важливу роль у тому, які результати демонструє учнівство, тож учителі мають “транслювати” віру в академічний потенціал усіх дітей.
Поради для директорів та вчителів і вартість запровадження методу
Підходи до формування кар’єрних прагнень різноманітні. Вони можуть зосереджуватися на батьках і сім’ях, на педагогічній практиці чи позашкільних і позакласних заходах із залученням однолітків та наставників. Впроваджуючи подібні заходи, школи можуть подумати над тим, щоб включити ще й такі елементи:
Враховуючи, що ефективність методу доводить невелика база доказів, дуже важливо відстежувати його вплив, коли роботу з кар’єрними прагненнями використовують як спосіб покращити академічні досягнення.
Заходи щодо кар’єрних прагнень відрізняються за тривалістю. Вони можуть включати роботу вчителів у класі, клуби, які проводять після уроків, позашкільні програми або наставництво під керівництвом оплачуваного персоналу чи волонтерів. Наставництво й роботу з батьками зазвичай здійснюють протягом тривалого часу (часто принаймні протягом навчального року), щоб побудувати ефективні стосунки.
Щодо вартості підходу, яка наведена нижче, пам’ятаймо, що йдеться про ціни на освітні послуги у Великій Британії. Витрати, як зазначають дослідники, значно відрізняються. Їх складно точно оцінити, але в цілому вони варіюються від дуже низьких до помірних залежно від конкретного підходу.
Окрім часу та витрат, керівникам шкіл варто розглянути, як максимізувати ефективність підходу, включивши значний академічний компонент, й уникати підходів, спрямованих винятково на підвищення амбіцій, що може бути неефективним.
Ірина Пасько, аналітикиня ГО “Вчися”
Титульне фото: Getty Images
Обговорення