Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, СЕЕН
24 Листопада 2024
944
0
Розвинені соціально-емоційні навички учнівства – одна з цілей реформи “Нова українська школа”. Втім, як дітей, так і дорослих, залучених до освітнього процесу, заохочують розвивати емоційний інтелект, навички співпраці, “екологічної” взаємодії в колективі – і водночас уміння вирішувати, обирати, аргументувати й обстоювати свою думку тощо.
У британському метадослідженні Teaching and Learning Toolkit соціально-емоційне навчання визначають як метод високої ефективності. Опанування соціально-емоційних навичок серйозно сприяє академічній успішності учнівства – водночас часто соціально-емоційні потреби окремих учнів та учениць не пов’язані з навчальним прогресом, а щоб відстежити їх, потрібно докласти зусиль. Втім, як вважають науковці, з цієї теми досі бракує досліджень, які б не були проведені зацікавленими особами (наприклад, комерційними провайдерами СЕЕН-послуг).
Метадослідження, частину якого ми висвітлимо в цьому матеріалі, здійснили на матеріалі досліджень, проведених в англомовних країнах. Тому цей текст є адаптованим перекладом. Усі попередні матеріали, створені на основі дослідження, ви можете переглянути тут.
Нагадаємо, що СЕЕН в Україні впроваджує ГО “ЕдКемп Україна”, про що ми часто розповідаємо в наших матеріалах.
Підходи до соціально-емоційного навчання (СЕН) спрямовані на покращення навичок учнівства в ухваленні рішень, взаємодії з іншими та самоконтролю емоцій, а не безпосередньо на академічних чи пізнавальних елементах навчання. Підходи до СЕН можуть зосереджуватися на тому, як учні й учениці працюють (і співпрацюють) зі своїми однолітками, учителями, сім’єю чи спільнотою.
До речі, в Україні частіше використовують абревіатуру СЕЕН – соціально-емоційне й етичне навчання. Взаємодія з іншими, про яку йдеться в дослідженні, передбачає етичні аспекти, тому надалі в тексті ми теж будемо користуватися скороченням СЕЕН.
Можна виокремити три широкі категорії методів СЕЕН:
Наскільки такий підхід ефективний?
У метадослідженні Teaching and Learning Toolkit ефективність методу вимірюють у місяцях навчання (скільки часу додатково має вчитися дитина чи підліток, щоб досягти такого самого прогресу, як за умови застосування певного підходу).
Середня користь від успішного застосування СЕЕН еквівалентна чотирьом додатковим місяцям навчання протягом року.
Та надійність цих доказів, як наголошують дослідники, дуже низька, тому школам варто ретельно контролювати ефективність СЕЕН у своїх умовах.
Хоч запровадження СЕЕН майже завжди сприймають як таке, що покращує результати учнів в емоційній сфері й ставленні до навчання, насправді не всі підходи є однаково ефективними. Поліпшення ймовірніші, коли підходи СЕЕН інтегровані у звичайну, щоденну освітню практику, а їхнє запровадження додатково підтримують можливістю професійно розвиватися й навчатися для педагогів. Крім того, свою роль відіграють послідовна реалізація програми й ступінь відданості вчителів цьому підходу.
Особливості використання методу з різними типами учнівства
Докази свідчать про те, що діти з “неблагополучних” сімей у будь-якому віці мають у середньому слабші соціально-емоційні навички, ніж їхні більш краще забезпечені однолітки. Ці навички, ймовірно, впливатимуть на низку учнівських результатів: слабші соціально-емоційні навички пов’язані з погіршенням психічного здоров’я й нижчими академічними досягненнями.
СЕЕН-підходи в навчанні продемонстрували позитивний вплив на опанування соціально-емоційних навичок. Тож цей метод, імовірно, сприятиме тому, що “неблагополучні” учні й учениці зрозуміють важливість здорових взаємин з однолітками й побудують такі стосунки, а також розвинуть навички емоційної саморегуляції. А це, своєю чергою, згодом може підвищити суто академічні досягнення цієї категорії школярів.
Школам варто ретельно зважити, як застосовувати цільові підходи для підтримки учнів та учениць з особливими соціальними чи емоційними потребами. Соціально-емоційні потреби базуються на низці чинників, які можуть не стосуватися академічної успішності, тож їх потрібно уважно відстежувати.
Які є підходи і як їх застосовувати?
Цільова підтримка зазвичай забезпечує прогрес, еквівалентний шести місяцям навчання. Вона передбачає роботу з окремими дітьми/підлітками або невеликими групами учнів, яким може бути корисно розвивати свої соціальні й емоційні навички або які мають певні потреби.
Позитивний вплив таких цілеспрямованих втручань зазвичай трохи більший, ніж у середньому від СЕЕН-підходів. Попри це, ефективне впровадження СЕЕН, імовірніше, вимагатиме поєднання цільового та універсального підходів.
Універсальні підходи зазвичай передбачають застосування СЕЕН до всього класу. Ефективність таких підходів – +3 місяці: зазвичай вона трохи нижча від загального середнього показника СЕЕН.
Крім того, варто наголосити, що універсальні підходи, як правило, дешевші в реалізації, та й мета в них зазвичай інша, ніж у цільової підтримки. Ефективне забезпечення СЕЕН, імовірно, вимагатиме певного моделювання ефективних СЕЕН-підходів для всього класу й додаткової цільової підтримки для учнів/учениць з особливими соціальними чи емоційними потребами.
Поради для директорів та вчителів і вартість запровадження методу
Соціально-емоційне навчання важливе як таке. Механізм застосування СЕЕН-підходів, за якого вони впливають на академічні результати, може включати підвищення інтересу до навчання чи покращення навичок саморегуляції.
Якщо заклади освіти мають на меті покращити певну навичку, їм радять уважно розглянути такі аспекти:
СЕЕН-підходи зазвичай застосовують упродовж попередньо визначеного періоду, якщо ідеться про цільове втручання (наприклад, протягом одного семестру). Але їх можна реалізувати й протягом усього навчального року (якщо йдеться про універсальні підходи, спрямовані на загальношкільні зміни). У будь-якому разі, упроваджувати їх потрібно зважено, за участі фахівців та враховуючи контекст закладу освіти.
Загалом середні витрати на впровадження СЕЕН-підходів оцінюють як дуже низькі.
Витрати переважно передбачають оплату навчання, підвищення кваліфікації педагогів – в українських реаліях це може означати, що подібний освітній курс можна безплатно знайти в ІППО/АНО, на безоплатних вебінарах та онлайн-курсах від громадських організацій тощо. Збільшення витрат може бути пов’язане з придбанням спеціалізованої літератури, матеріалів тощо, а також із постійною підтримкою і донавчанням учителів.
Зазначимо: самі науковці визначають переконливість доказів щодо СЕЕН-підходів як дуже низьку. Було визначено 54 дослідження, які відповідали критеріям включення до метадослідження. Серед них значна частина не була незалежно оцінена. За оцінками організацій, пов’язаних із СЕЕН, наприклад комерційних постачальників, вплив від методу був вищий, а це може свідчити про те, що загальну користь від СЕЕН варто розглядати обережніше.
Є велика кількість непояснених варіацій між результатами застосування СЕЕН-підходів, які розглядали дослідники. Усі огляди містять певні розбіжності в результатах, тому важливо брати до уваги не лише середні показники ефективності. “Незрозуміла варіативність (чи неоднорідність) знижує нашу впевненість у результатах у тому плані, що ми не змогли перевірити, як контекст, методологія чи підхід впливають на ці результати”, – ідеться в дослідженні.
Метадослідження узагальнює середній вплив підходів, які розглядали в інших академічних дослідженнях. Науковці постійно наголошують на тому, що, запроваджуючи будь-який метод, слід враховувати особливості закладу освіти й спиратися на свій професійний досвід.
1. СЕЕН-підходи мають позитивний вплив, еквівалентний у середньому чотирьом місяцям додаткового навчання протягом року. Цей висновок, однак, доказово не надто надійний, тож школам варто ретельно контролювати ефективність СЕЕН-підходів у своєму середовищі.
2. Розглянуті дослідження зосереджені насамперед на академічних результатах, але важливо враховувати й інші переваги СЕЕН-втручань. Здатність ефективно керувати емоціями корисна для дітей і молоді, навіть якщо вона не трансформується в гарні оцінки з читання чи математики.
3. Хоч цільові СЕЕН-підходи показують у середньому вищу ефективність, їх не слід протиставляти універсальним, адже більшість шкіл прагнутиме використовувати поєднання навчання СЕЕН усім класом і цільової підтримки учнів/учениць з особливими соціальними й емоційними потребами.
4. Докази вказують на те, що особливо перспективними є підходи, які зосереджені на покращенні соціальної взаємодії між учнями/ученицями.
Метод, інструмент, підхід | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) | Метод, інструмент, підхід | Вартість | Ефективність (у місяцях навчального прогресу на рік) |
---|---|---|---|---|---|
Навчити вчитися (осмислювати, планувати, оцінювати своє навчання) | Низька | +7 | Індивідуальні завдання (у межах навчального процесу – залежно від потреб і здібностей учня) | Низька | +4 |
Навчити розуміти прочитане | Низька | +6 | Літні школи | Помірно висока | +3 |
Навчити говорити й слухати | Низька | +6 | Мистецькі практики (у межах шкільної програми чи в позашкільних гуртках) | Низька | +3 |
Фідбек (зворотний зв’язок) про успіхи учня | Низька | +6 | Подовження навчального часу | Помірно висока | +3 |
Навчання майстерності (розбивання матеріалу на блоки, у кожному з яких учні мають досягти певного рівня) | Низька | +5 | Поділ класу на групи за рівнем навчальних досягнень | Низька | +2 |
Спільне навчання | Низька | +5 | Зменшення розміру класу | Дуже висока | +2 |
Фоніка (формування стійких зв’язків між звучанням мови й письмовими символами) | Низька | +5 | Наставництво/
Менторство (наставником є старша людина – учень або дорослий-волонтер) |
Помірно висока | +2 |
Взаємонавчання | Низька | +5 | Фізична активність | Низька | +1 |
Домашнє завдання | Низька | +5 | Плата вчителю за досягнення учнів | Порівняно низька | +1 |
Індивідуальні заняття (репетиторство) | Помірно висока | +5 | Поділ на групи та “потоки” (формально за схильностями й уміннями, але часто – за реальними навчальними досягненнями) | Низька | 0 |
Соціально-емоційне навчання (здобуття “м’яких навичок”) | Низька | +4 | Шкільна форма | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Допомога асистента вчителя | Помірно висока | +4 | “Виїзне” навчання (наприклад, на природі) | Помірно висока | Недостатньо доказів для висновків |
Залучення батьків | Низька | +4 | Стиль навчання (використання одного головного підходу в навчанні) | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Навчання в малих групах | Порівняно низька | +4 | Формування кар’єрних прагнень | Низька | Недостатньо доказів для висновків |
Комплексні виховні заходи (робота із поведінкою, ставленням до навчання, однокласників, учителів тощо) | Порівняно низька | +4 | Повторний рік | Дуже низька | -3 |
Ірина Пасько, аналітикиня “Нової української школи”
Титульне фото: автор – valbar STUDIO, Stocksy
Обговорення