Напишіть нам

Всі теми

Що ще ви не знаєте про доброчесність: матеріали уроків, відгуки та 24 корисні тексти

За неповних пів року 183 школи й зокрема 9 895 учнів отримали друковані матеріали з навчального курсу “Уроки доброчесності” для 3–4 класів, що розробила ГО “Смарт освіта” за підтримки ChildFund Deutschland.

Матеріали до курсу безплатно доступні за цим посиланням. Тож ще 3 559 разів користувачі завантажили путівник для вчителя і 5 962 рази – дві частини путівника для учня.

“Ми справді віримо, що якщо практики доброчесності будуть впроваджуватися в школах системно й систематично, це дасть нашій країні величезний шанс на якісно нове майбутнє. Діти, які відчують себе суб’єктами з правами та власною гідністю, з проактивною лідерською позицією, уже дорослими, не братимуть хабарів і не намагатимуться когось перехитрити, щоб урвати собі незаконно шматок суспільного пирога. Адже така дія принижуватиме їхні честь та гідність.

Діти навчатимуться рефлексувати й аналізувати, шукати відповіді на складні запитання та зможуть ухвалювати зважені рішення. Бо це – теж про доброчесність”, – написала в рамковому посібнику Смарт освіта.

“Нова українська школа” розповідає про проєкт, відгуки учасників, підсумки й матеріали, які можуть стати в пригоді. Йдеться про все, що ви могли не знати чи проґавити й що може знадобитися під час викладання основ доброчесності.

КОРОТКО ПРО ЗМІСТ І МЕТУ КУРСУ

Курс ознайомить дітей із такими поняттями як відповідальність, гідність, людяність, проактивність, рівність, чесність, лідерство і служіння.

У комплект “Уроків доброчесності” входять:

  1. Рамковий документ “Суспільна доброчесність. Як і коли навчати її в початковій школі”. На 84 сторінках докладно пояснюється, що таке доброчесність, які підходи до навчання працюють у різних країнах і які вікові особливості дітей треба врахувати.

Також є методичні рекомендації з відповідями на запитання вчительства про те, як користуватися матеріалами, інтегрувати їх у навчальний процес тощо. Окрім цього, у посібнику є стаття соціологині та дослідниці цінностей Вікторії Бриндзи про український контекст та цінності українського суспільства.

Цей документ варто дослідити перед тим, як починати впроваджувати “Уроки доброчесності” у вашій школі.

  1. Путівник для вчителя, у якому розміщені конспекти уроків із методичними коментарями та заувагами психологині.
  2. Путівник для учня у двох частинах. Йдеться про робочий зошит дитини, у якому він / вона може писати, малювати, проходити самооцінювання та вирізати заготовлення для поробок.
  3. Квест “Мандрівка містом доброчесності” на завершення курсу.
  4. Навчальна програма курсу за вибором “Уроки доброчесності” для 3–4 класів. Цей документ школа може інтегрувати у свою освітню програму. Тут зазначені оптимальні години для проведення уроків, зміст навчального матеріал, очікувані результати навчання й підходи до оцінювання.
  5. Листівки для “кутка доброчесності”. На 15-х зображеннях головний герой курсу Інт’ОК розповідає, що таке доброчесність у форматі наклейок “Любов – це…”. Такі листівки можна видрукувати й повісити в так званому кутку доброчесності як нагадування та пояснення для дітей.

Персонаж Інт’ОК супроводжує майже кожну сторінку Путівника для учня. Навколо нього крутяться сюжети, він пояснює учнівству певні речі й заохочує працювати. Його імʼя – це поєднання двох слів:

  • “Інт” – скорочення від англійського слова “integrity”, яке українською перекладається як “доброчесність”.
  • “ОК” – англійське слово, що в українському перекладі звучить як “гаразд” або “згода”.

Прочитати про те, чому учнів початкових класів важливо навчати через людиноподібних персонажів, можна за цим посиланням.

Навчальний курс складається з 10 тем:

  • Навіщо потрібні правила?
  • Не будь байдужим!
  • Що означає бути відповідальним?
  • Я хочу жити в справедливому суспільстві.
  • Суперечка інтересів.
  • Я обираю чесність!
  • Я маю гідність!
  • Що отримуєш, віддаючи?
  • Де є доброчесність, корупції немає.
  • Доброчесність – мій вибір!

Зміст курсу відповідає Державному стандарту початкової освіти та Типовим освітнім програмам НУШ 1 і НУШ 2.

На сторінці з матеріалами також є відеопрезентації курсів від авторок уроків і відповіді на запитання.

Авторки курсу: Інна Большакова, Наталія Єфремова, Юлія Журлакова, Ольга Мірошникова, Світлана Олексюк, Ганна Остапенко, Світлана Ройз.

ПРО ДОСЯГНЕННЯ Й ВІДГУКИ ВЧИТЕЛЬСТВА

Окрім усього, за пів року впровадження проєкту “Уроки доброчесності” команда ГО “Смарт освіта”:

  • Провела освітній форум, на якому презентувала посібники. Захід відвідали 150 освітян зі всіх регіонів країни. Після цього отримали багато схвальних відгуків та великий запит на посібники.
  • Організувала двоетапний тренінг (онлайн і офлайн) для перших учителів, які пілотували курс “Уроки доброчесності”;
  • Провела 7 менторських зустрічей із педагогами, які пілотують курс;
  • Організувала 9 промоційних поїздок із відомим дитячим письменником Сашком Дерманським. Так охопила 24 класи і 685 дітей. Репортаж з уроку від письменника можна прочитати за цим посиланням.
  • Провела 24 амбасадоські зустрічі з освітянами від 12 вчителів-амбасадорів проєкту.
  • Провела Урок Гідності, присвячений подіям Революції Гідності, за матеріалами курсу й вебінар із методрекомендаціями (у партнерстві з Музеєм Революції Гідності).
  • Адаптувала анімаційний ролик про “Уроки доброчесності” для розміщення на радіо та телебаченні, отримала статус “соціальної реклами”.
  • Провела вебінар “Виклики втілення уроків доброчесності в класі”. Текст за ним доступний тут.

Відгуки вчителів про уроки доброчесності:

Учні 3-Б класу вже з першого заняття захоплені та зацікавлені новим проєктом. Ми розпочали дослідницьку подорож у світ доброчесності. Виготовили “Конверт цінностей” (у такі конверти учні складають усі поробки, виготовлені впродовж уроків доброчесності, – ред.). Отримали відверті думки, щирі емоції… А ще особливий персонаж Інт’ОК оселився в класі, щоби стати добрим другом та помічником кожному. Велика подяка ГО “Смарт освіта” за надані матеріали”, – ділиться учителька Маловисківського ліцею ім. Г.М.Перебийноса” в Telegram-спільноті про уроки доброчесності.

Сьогодні провела в улюбленому 4-А класі урок доброчесності “Де є доброчесність, корупції немає” (тема 9), присвячений Дню прав людини. Під час уроку ми дізналися, що таке Конституція, права та обов’язки. Розбирали життєві ситуації та вчилися гідно знаходити з них вихід, без образ та конфліктів. Також працювали з казкою Наталі Бонь “Не в грошах щастя, або Чи все можна купити?”, у якій ідеться про містечко щасливих. У ньому мешканці припинили дотримуватися своїх обов’язків та почали порушувати права інших…

Так, дійшли висновку, що держава будується не в майбутньому – а сьогодні. Іншими словами – майбутнє в наших руках! Справедливе! Доброчесне! Без корупції! Дякуємо ГО “Смарт Освіта” за можливість пілотувати проєкт. Діти завжди з нетерпінням чекають на уроки доброчесності, які є такими важливими для виховання”, – пише вчителька початкових класів Ліцею №1 імені героя України Березняка Євгена Помічнянської міської ради Кіровоградської області Олена Бондар.

Бути гідним і чесним насамперед самим із собою; дотримуватися правил, навіть коли ніхто не бачить; вчитися думати про наслідки чи результат своїх вчинків та робити правильний вибір; цінувати життя й поважати інших – такі висновки моїх четвертокласників після проведення “Уроку Гідності та Свободи” за матеріалами курсу “Уроки Доброчесності”. Бути доброчесним не легко, але так потрібно! Дякуємо за чудовий контент для таких потрібних занять з учнями”, – ділиться учителька з Чернівців у тому ж чаті.

Неймовірні враження від уроків курсу “Уроки доброчесності” отримують не лише діти, а і я, як учителька та доросла людина. Бути доброчесним, дотримуватися правил, навіть тоді, коли ніхто не бачить, не завжди легко. Але дуже потрібно! Навчитися думати про наслідки того, що сказав чи зробив, і передбачати їх – це усвідомлення обов‘язковості.

Сьогодні ми міркували, що буде, якщо не дотримуватися правил, зокрема правил поведінки на дорозі. І вирішили, що життя – найбільша цінність, дорожча за втрачені хвилини, тому краще не поспішати, думати та діяти за встановленими правилами!”, – розповідає вчителька з Дніпропетровської області.

Подорож учнів 3-Б класу у світ доброчесності розпочато! На першому уроці нового навчального курсу школярі всім класом обговорили, що таке доброчесність, що означає “діяти доброчесно”, та склали список цінностей (чесність, довіра, повага, справедливість, відповідальність), з яких виростає доброчесна поведінка.

Разом із казковим персонажем Інт’ОКом, який долучився до учнів, діти ділилися думками, як діяти в складних ситуаціях, аби чинити доброчесно, та занотували свої враження на дошці, на парканчику думок і в конвертах цінностей. Жвава розмова та відгуки школярів підтвердили, що знайомство зі світом доброчесності вдалося”, – розказує учителька Жашківської спеціалізованої школи №1 з поглибленим вивченням окремих предметів.

А ще читайте тексти про три школи, що пілотували уроки доброчесності:

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ ПРО ДОБРОЧЕСНІСТЬ

Якщо ви ще не читали наші тексти про доброчесність, радимо це зробити. Вони стануть помічними у викладанні уроків доброчесності, поясненні дітям, що таке доброчесність як така, розумінні, чому це важливо.

Ось 24 корисні тексти, що точно стануть у пригоді:

1. Чому доброчесність – одна з найважливіших якостей і як її прищеплювати в школах

2. Навчити учнів бути доброчесними – 3 активності для уроків

3. Доброчесність та антикорупція – добірка активностей для уроків

4. Якщо школа працює за логікою домінування, уроки доброчесності не приживуться. Інтерв’ю із соціологинею Вікторією Бриндзою

5. Оцінки з брехнею та провокування списування. Як виховувати доброчесність у школі

6. Як виховати учнів доброчесними. Рекомендації для шкіл та батьків

7. Плагіат – це наче позбавити себе голосу: як привчити учнів не красти чужих слів

8. “Спочатку доброчесність стає звичкою, а потім – потребою”. Інтерв’ю із Сергієм Квітом

9. Бо не можна чи бо не чесно? Як у закордонних школах борються зі списуванням та недоброчесністю

10. 10 правил, як працювати з академічною доброчесністю в школі. Думки педагогів

11. Як навчати доброчесності в початковій школі. Докладно про розробки уроків від ГО “Смарт освіта”

12. Від чого залежить доброчесність і як її виховувати. Пояснюють освітній омбудсмен, соціолог і вчитель року

13. Давати креативні завдання, розбирати кейси й запитувати думку. 9 порад, як навчати учнів академічної доброчесності

14. Чи має школа навчати доброчесності. Думки освітян

15. Просто про складне. 15 мультфільмів про доброчесність, які можна показати дітям

16. Доброчесність у суспільстві виживання – як навчати учнівство

17. Чи потрібні вашій школі уроки доброчесності. Розповідають учителька й директорка школи

18. Як навчити дітей вести діалог: дієві правила

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos

Проєкт “Навчання суспільної доброчесності в українській початковій освіті як довготривалий та ефективний інструмент подолати “побутову корупцію” реалізується у партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ)

Більше про проєкт читайте за цим посиланням.

ChildFund

Матеріали за темою

Обговорення