Теми статті: аналітика, батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям, учням
28 Грудня 2023
3 926
0
Українська система освіти вистояла попри повномасштабну війну – і це найголовніший і найоптимістичніший підсумок 2023 року. Попри блекаути, повітряні тривоги й психологічне виснаження педагоги продовжували вчити дітей, учні й учениці – здобувати знання, складати тестування, проходити міжнародні оцінювання і внутрішні моніторинги, а вся спільнота разом – волонтерила й підтримувала фронт.
Цей рік запам’ятався цифровізацією, великою увагою до психологічної стійкості, до освітніх втрат і їхнього надолуження, але ще – суттєвими кадровими змінами в профільному міністерстві й фактичним перезавантаженням реформи “Нова українська школа”.
На початку 2023 року, під час засідання Уряду, Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль озвучив державні пріоритети на рік. Серед них була й освіта, зокрема безпека навчального процесу – “учнів, студентів, учителів, викладачів”. Серед інших ключових моментів Шмигаль відзначив потребу вдосконалювати дистанційний формат навчання, створювати якісний контент і забезпечувати учасників навчального процесу доступом до швидкісного Інтернету.
Наприкінці року можемо поговорити про те, наскільки ці завдання були реалізовані.
17 березня 2023 року ексміністр освіти і науки Сергій Шкарлет написав заяву про відставку. 20 березня Верховна Рада підтримала його звільнення: “за” проголосували 295 народних депутатів, один виступив проти, пʼятеро утрималися.
Докладніше про те, чим запамʼятався Сергій Шкарлет на посаді міністра освіти і науки, можна прочитати за посиланням. Якщо коротко, йдеться про плагіат у його науковій роботі, сумнівні кадрові призначення, невизнання результатів виборів у Могилянці, партнерство з букмекерською конторою Parimatch, неспроможність організувати навчання дітей на окупованих територіях, ігнорування освітніх втрат і провальне впровадження “НУШ” у середній школі.
Уже наступного дня, 21 березня 2023 року, Верховна Рада одноголосно ухвалила кандидатуру Оксена Лісового на посаду міністра освіти і науки України. З 2010 року Лісовий працював директором Малої академії наук, а з початком війни добровільно вступив до лав ЗСУ й боронив Україну як командир підрозділу 95-ої бригади десантно-штурмових військ.
Втім, незадовго після призначення у наукових роботах нового міністра також виявили плагіат. Це стало початком бурхливої суспільної дискусії про академічну доброчесність. Зрештою, 19 травня Уряд затвердив механізм добровільної відмови від наукових ступенів. Наприкінці місяця міністр Лісовий написав заяву про відмову від ступеня кандидата наук.
Докладніше
Ці пріоритети загалом відповідають основним напрямам діяльності МОН у році, що минає..
Згорнути
Зміна очільника МОН стала початком хвилі кадрових призначень.
24 березня Кабмін ухвалив рішення про призначення Тетяни Вакуленко директоркою Українського центру оцінювання якості освіти – до цього вона декілька років обіймала посаду заступниці директора.
Заступниками міністра освіти і науки стали
Державним секретарем МОН призначили Максима Ярмистого (про обов’язки посадовця можна докладніше прочитати за посиланням), генеральним директором директорату шкільної освіти – Ігоря Хворостяного, а новою директоркою Українського інституту розвитку освіти – Наталію Софій, яка раніше обіймала посаду заступниці директора в цій установі.
Важливою подією стало також призначення міністра цифрової трансформації Михайла Федорова на посаду Віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій. До кінця року Мінцифри презентувало декілька важливих освітніх проєктів, спрямованих на збільшення доступності онлайн-освіти. Але про це згодом.
У 2022-2023 році школярі 6-х класів почали навчання за новим Державним стандартом на загальнонаціональному рівні, а в “пілотних” школах НУШ перейшла вже до 7-х класів.
Зі зміною керівництва МОН знову активно розгорнулося суспільне обговорення реформи – у фокусі опинилися “перезавантаження” НУШ, адже очевидно, що через низку чинників у попередні роки її не впроваджували належно.
У серпні Оксен Лісовий анонсував “відновлення реформи НУШ” і зазначив, що в МОН працюють над поверненням відповідної субвенції. На Серпневій конференції заступник міністра Андрій Сташків підтвердив: МОН погоджує з урядом виділення коштів на НУШ, зокрема на поповнення матеріально-технічної бази й підвищення кваліфікації вчителів. За його словами, з 1 вересня пілотування в 7-х класах готові були розпочати 145 шкіл.
Докладніше
Згорнути
Порівняно із попереднім роком, коли субвенцію на НУШ скасували після секвестру бюджету, така ситуація вселяє обережний оптимізм.
На 2024 рік на НУШ запланували 1,5 мільярда гривень: для 5-7-х класів НУШ придбають оснащення, навчальні матеріали, забезпечать восьмий пілотний клас, а також підвищать кваліфікацію вчителів. 19 грудня Уряд додатково виділив на НУШ мільярд гривень – їх можна буде довикористати у 2024 році.
Докладніше
У березні ІМЗО оголосив результати конкурсного відбору підручників для 1-го класу НУШ. Особливість конкурсу цього року полягала в тому, що школам запропонували підручники з інтегрованих курсів “Я досліджую світ”, “Мистецтво”, іноземних мов і мов корінних народів та національних меншин – та навчальні посібники з української мови й читання та математики (поєднують функції підручника й робочого зошита). Їх, як і підручники для 10-х класів, мали друкувати до початку 2023 року, однак на Серпневій конференції Андрій Сташків оголосив, що за рішенням МОН учні цьогоріч будуть навчатися за тими книгами, які вже є в школах, адже програми для цих класів не оновлювалися, на відміну від 5-х і 6-х класів.
Так само в березні було оприлюднено перелік підручників для 6-х класів (і кілька назв – для 5-х), яким МОН присвоїло грифи. За словами Сташківа, на видання та доставлення підручників у держбюджеті цього року передбачили 754 мільйони гривень. Цього замало, аби повноцінно забезпечити всіх українських школярів і школярок, тож для шестикласників державним коштом мали надрукувати 66% підручників від загальної потреби: з української мови та літератури, зарубіжної літератури, іноземної мови, історії, математики, природознавства, технологій.
Згорнути
До середини липня 2023 року потреба в підручниках з української мови й математики для 5-х класів була закрита, надрукували й 74% підручників з природничих наук. Однак на друк підручників з української літератури, історії України, іноземних мов і зарубіжної літератури для 5-х класів коштів не виділяли.
Найбільш проблемним залишився пілот НУШ у 7-му класі – на друк підручників для нього коштів не було. Щодо низки назв для 5-6-х класів станом на середину літа вели перемовини із міжнародними партнерами.
Утім, 14 вересня з’явилася оптимістична новина: Уряд виділив 552,8 мільйона гривень, необхідних для друку підручників для п’ятикласників, причому частину суми планували заощадити із зарплат народних депутатів. 10 жовтня Верховна Рада ухвалила Закон про внесення відповідних змін до державного бюджету. Ці кошти дадуть змогу додрукувати підручники з п’яти предметів для 5-х класів і ще з трьох – для 6-х.
Станом на 6 вересня для шестикласників уже надрукували й передали в доставку 116 назв оригінальних і перекладних підручників загальним накладом 4 769 768 примірників. За словами заступника міністра, усі підручники для 5-6-х класів мали надійти у школи в грудні 2023 року.
Докладніше
Наразі в МОН обіцяють також перевидати підручники з історії України з урахуванням змін до 1 вересня 2024 року.
Згорнути
У листопаді 2023 року Уряд перерозподілив освітню субвенцію в обсязі 37,5 мільйона гривень між місцевими бюджетами 7 областей: Запорізької, Київської, Миколаївської, Полтавської, Сумської, Харківської та Херсонської. Це рішення було спрямоване на забезпечення стабільної оплати праці в повному обсязі для освітян у цих регіонах. Загалом у 2023 році з об’єктивних причин суттєво змінилася формула розподілу освітньої субвенції, докладніше про це – в розлогому коментарі за посиланням.
За словами голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, після війни підвищення зарплат учителям залишиться першочерговим завданням. Однак станом на липень обсяг бюджетних коштів на зарплати освітянам у 2023 році складав на 20,5 млрд грн менше, ніж торік.
У 2024 році на освіту в Україні заклали майже на 22% більше, ніж минулоріч, а саме 171,2 мільярда гривень, із яких 148,8 мільярда – загальний фонд МОН. На освітню субвенцію виділили 103,2 мільярда гривень (у 2023 році – 87,5 мільярда). Ці кошти підуть і на підвищення зарплат освітянам:
Крім того, у 2024 році в Державному бюджеті України передбачили кошти на облаштування укриттів у закладах загальної середньої освіти, на друк підручників, шкільні автобуси, модернізацію харчоблоків у школах, підтримку дітей з ООП тощо. А на початку листопада Уряд ухвалив розпорядження, за яким понад 1,8 мільйона гривень перерозподілять на функціонування Національного центру “Мала академія наук України” та інтерактивного-освітнього простору “Музей науки” в Києві.
Варто зазначити, що станом на 1 листопада 2023 року 1 360 місцевих бюджетів України накопичили 3,2 мільярда гривень невикористаних коштів освітньої субвенції. У Міністерстві фінансів наголосили, що накопичення та невикористання освітньої субвенції є неприпустимим, адже в умовах повномасштабної війни соціальні видатки в Україні здійснюють коштом міжнародних партнерів.
У 2023 році, до речі, міжнародні партнери продовжили фінансову підтримку української освіти. Вище, наприклад, ми вже згадували про спонсорування друку підручників для 5-6 класів.
Докладніше
4 листопада Європейський Союз передав громадам в Україні 371 шкільний автобус. Минулого року на придбання автобусів з бюджету виділили окрему субвенцію в розмірі 1 мільярд гривень. Станом на жовтень із запланованих 542 шкільних автобусів громади придбали 249, витративши 56% названої суми. При цьому у восьми регіонах не придбали жодного автобуса – у Міністерстві фінансів стверджують, що закупівлі не відбулися через відсутність здійснення відповідних видатків. Варто зауважити, що розподіл нових субвенцій – на укриття й на автобуси – Уряд погодив лише у травні.
Крім того, у жовтні Уряд Японії пообіцяв виділити 8 мільйонів 742 тисячі доларів (2 мільярди 632 тисячі єн) на відновлення освітнього процесу в Україні в межах проєкту “Невідкладне покращення обладнання для надання освітніх послуг”. Ці кошти підуть на закупівлю комп’ютерного і мультимедійного обладнання для 133 класів НУШ на деокупованих територіях, друк понад мільйона підручників з української та зарубіжної літератури для учнів 5-х класів, забезпечення обладнанням навчально-практичних центрів закладів профтехосвіти аграрного спрямування (орієнтовно 10 комплектів).
Згорнути
Психологічний стан учнівства та вчителів
2023 рік відзначився посиленням турботи про психологічний стан учнів та вчителів, адже втома й виснаження накопичуються й призводять до негативних наслідків, яким потрібно давати раду. Наприклад, за результатами дослідження Go Global, ще в січні
Осіннє опитування від цієї ж освітньої фундації, проведене серед педагогів із прифронтових регіонів, засвідчило:
Восени з’явилися дані опитування від Соціологічної групи “Рейтинг”:
За даними дослідження Інституту охорони здоров’я дітей і підлітків НАМН, у 26% українських підлітків уже виявлено посттравматичний стресовий розлад. Діти потребують психологічної підтримки від дорослих, зокрема й учителів, які самі перебувають не в найліпшому стані. При цьому дослідження, оприлюднене на початку грудня Державною службою якості освіти, виявило: у 20% шкіл і 67% дитсадків України немає психолога.
Докладніше
Згорнути
Щодо підтримки вчителів, то багато проєктів навчання зі стійкості, допомоги собі й дітям проводили громадські організації й ініціативи. Однак і на державному рівні ухвалені певні рішення.
Попри те, що освітяни, які працюють у закладах освіти за основним місцем роботи, мають відстрочку від мобілізації, багато з них продовжують боронити Україну на фронті, часто поєднуючи цю важку роботу із професійними обов’язками. Зокрема, учитель з Вінниці Тарас Ткачук написав підручник з української мови для 6 класу, перебуваючи в лавах ТрО. А в Дніпрі започаткували премію для школярів і школярок на честь загиблого на фронті вчителя географії, який працював у ліцеї інформаційних технологій, – Сергія Столбцова.
Школярі за кордоном
У жовтні 2023 року у МОН повідомляли про 378 617 дітей за кордоном і 221 668 дітей ВПО .
Більшість дітей, які виїхали, – близько двох третин – продовжує навчатися в українських школах. У серпні Міністерство освіти і науки вирішило зменшити навантаження для цих учнів та учениць, дозволивши вивчати дистанційно лише українознавчий компонент (мову, літературу, історію) близько 6 годин на тиждень. Пізніше МОН повідомило, що для дітей, які перебувають за кордоном, також створили нову форму навчання – в обраних дистанційних школах в кожній області, що мало зменшити навантаження на вчителів там, де вони можуть працювати очно чи змішано. У Києві такий формат почали розробляти ще в травні. Діти в таких школах мають навчатися за окремою типовою програмою.
Водночас зі стартом нового навчального року почали з’являтися повідомлення від батьків, які тимчасово перебувають з дітьми з кордоном, що школи в Україні відмовляють їм у продовженні навчання за сімейною, дистанційною формами та екстернатом. У МОН докладно роз’яснили, чому школи не мають права на такі дії.
Укриття й безпека
Максимальне виведення дітей “в офлайн” там, де це дозволяє безпекова ситуація, стало одним із пріоритетів нового міністерства.
У липні МОН повідомляло, що орієнтовно 65% усіх закладів освіти мають обладнані укриття, які можуть вмістити 56% учасників навчального процесу. Станом на жовтень 2023 року субвенцію на облаштування укриттів розподілили між місцевими бюджетами в обсязі 1 444,2 млн грн, або 96 % затвердженого обсягу. Однак касові видатки становили лише 90,5 млн грн, тобто 6,2 % від розподіленого обсягу. У жовтні ДСНС повідомила, що понад 19 700 закладів освіти України з 28 000 забезпечені укриттями. У цих спорудах можуть розміститися 57% учасників освітнього процесу.
Докладніше
Згорнути
У квітні Кабмін ухвалив Концепцію безпечної школи, якою передбачено й розбудову укриттів (з організацією умов для навчання там). У вересні МОН оприлюднило “Практичний посібник з проєктування укриттів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти” – він має допомогти органам місцевого самоврядування та освітнім управлінцям розібратися з усіма питаннями щодо будівництва захисних споруд.
Чергування в укриттях та “пунктах незламності” подекуди стало додатковим навантаженням на освітян – нагадаємо: щодо правового аспекту цього питання є докладні роз’яснення від освітнього омбудсмена.
Перед початком навчального року Андрій Сташків заявив, що на прифронтових територіях заклади освіти не працюватимуть офлайн навіть за наявності укриттів – це близько 2,5 тисяч ЗО. Відповідно до вимог безпеки після оголошення тривоги урок має бути завершений. Однак уже у вересні з’явилося повідомлення, що в Запорізькій області педагогічні ради шкіл самостійно вирішуватимуть, чи продовжувати онлайн-уроки після оголошення повітряної тривоги. Докладніше про те, на які ризики таке рішення наражає дітей, із коментарем МОН – у нашому матеріалі.
Пригадаємо також низку скандалів, повʼязаних з укриттями в Києві цього року.
З метою навчання дітей основних правил безпечної поведінки (як у побуті, так і в специфічно воєнній ситуації, наприклад, із вибухонебезпечними пристроями) в Україні почали відкривати “Школи безпеки”. Першу таку школу відкрили при ДСНС у Самбірському районі Львівської області.
А в листопаді набув чинності Наказ Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства освіти і науки України, який затверджує Порядок раннього попередження та евакуації учасників освітнього процесу в разі нападу або ризику нападу на заклад освіти.
На жаль, росія в різні способи продовжує впливати на українських дітей та підлітків. Наприклад, їх регулярно залучають до “псевдомінувань” закладів освіти та інфраструктурних об’єктів – таку групу в березні викрила СБУ. Певної шкоди, зокрема, щодо популяризації російських наративів – завдали також поширення серед підлітків агресивної субкультури “ПВК “Редан” і серіалу “Слово пацана”. Тож заходи із медіаграмотності й критичного мислення, на які також був багатий 2023 рік, видаються вкрай актуальними й надалі. Нагадаємо також, що МОН випустило електронний посібник для вчителів і батьків “Як говорити про російсько-українську війну у школі? Уроки стійкості, боротьби та перемог”.
Відбудова й відновлення
За даними saveschools.in.ua, на кінець грудня 2023 року 3 798 закладів освіти в Україні постраждали від бомбардувань та обстрілів, 365 з них зруйновані повністю. На жаль, іноді в школи “прилітало” тоді, коли всередині перебували освітяни – так, двоє педагогів, секретар і бібліотекар загинули в Ромнах, коли безпілотник окупантів влучив у будівлю закладу освіти.
Докладніше
Згорнути
Водночас на прифронтових, зокрема й деокупованих, територіях цього року відбувалися певні кроки з відновлення і пошкоджених будівель, і матеріально-технічної бази. Ідеться про ініціативи громадських організацій та благодійних фондів, місцевої влади. Крім того, на деокупованих територіях, зокрема на Харківщині, до викладання в школах долучилися студентки – вони заступили на місця тих учителів-колаборантів, які після звільнення регіону втекли до росії або не були допущені до роботи.
Широке обговорення на початку року викликала ідея модульних і тимчасових будівель, у яких діти зможуть учитися, поки не відновлять/побудують “капітальні” споруди. Наприклад, модульні дитячі садки успішно ввели в експлуатацію на деокупованій частині Київщини (у Бородянському районі) і на Житомирщині.
У Львові за допомоги міжнародних партнерів “надрукували” 3D-принтером корпус молодшої школи, де зможуть вчитися й діти з-поміж ВПО.
А в Харкові реалізували унікальний проєкт “метрошколи”: класи облаштували на станціях метро, у них є місце для близько 1 000 дітей (докладніше про технічне оснащення класів та організацію навчання – за посиланням). У другій чверті кількість класів зросла з початкових 60 до 75. У жовтні в Харкові анонсували початок будівництва першої в Україні підземної школи.
У 2023 році МОН та інші відомства ухвалили низку стратегічних рішень щодо освіти.
З 1 січня 2023 року набули чинності зміни в трудовому законодавстві України, зокрема щодо роботи за сумісництвом. Про основні зміни й наслідки для педагогічних працівників читайте тут. Окремо нагадаємо, що викладання предметів директорами ЗО й ведення освітянами гуртків не вважається сумісництвом.
Ще однією важливою подією 2023 року стало визнання неконституційним укладання строкових трудових договорів з освітянами-пенсіонерами. Судді ухвалили, що ця норма закону порушує принцип рівності між учителями. Який вплив це має на регулювання трудових відносин у школах, читайте у відповідному роз’ясненні.
Втішно, що у 2023 році кардинально скоротилася кількість шкіл, де вивчають російську: з 2021 року кількість школярів, що навчаються російською мовою поряд з державною разюче зменшилася – з 82 700 (2,0%) осіб до 1 362 (0,03%). Такі дані оприлюднив мовний омбудсмен Тарас Кремінь – із докладнішою інформацією можна ознайомитися за посиланням.
Водночас змін зазнало навчання угорською. Зокрема, школи, де викладали угорською, мають перейти на українську до 1 вересня 2024 року. Угорський уряд наполягав на зміні українського законодавства, говорячи, що чинний закон про освіту в Україні “топче всі європейські цінності” через обмеження використання угорської мови”. Наразі Україна й Угорщина ведуть перемовини у сфері освіти. За словами Євгена Кудрявця, країни вже дійшли певних домовленостей щодо мовного питання.
Вступна кампанія і вимірювання якості освіти
PISA-2022
У 2022 році – попри початок повномасштабної війни – Україна погодилася на участь у PISA – міжнародному дослідженні якості освіти, у межах якого оцінюють навички 15-річних підлітків. Дослідження було спрямоване на те, щоб з’ясувати, наскільки підлітки в усьому світі оволоділи математичною, природничо-науковою та читацькою компетентностями.
З трьох основних галузей, які досліджували, найнижчі результати українські підлітки отримали в читанні, а найвищі – у природничих дисциплінах. Варто зазначити, що читацька грамотність – це не загальна “начитаність” українських підлітків, а їхнє вміння працювати з текстом, аналізувати його, шукати інформацію, розрізняти факти й судження тощо. У цьому аспекті спостерігається загальне “просідання” компетентності у світі, і саме в читанні українські учні відстають від однолітків країн ОЕСР найбільше – на 48 балів, тобто близько два з половиною роки навчання.
Величезним є й розрив між результатами учнів з міста й села в Україні – у середньому кількість балів різниці з трьох галузей еквівалентна понад чотирьом з половиною рокам навчання. Учні й учениці професійно-технічних закладів освіти приблизно на три роки відстають від учнів із ліцеїв, гімназій і спеціалізованих шкіл.
Докладно про результати PISA-2022 можна прочитати за посиланням. Маємо, однак, ще раз нагадати: українські підлітки складали це тестування в стані постійної тривожності, стресу під час війни й, безумовно, ці чинники не могли не вплинути на загальні результати.
У 2025 році Україна знову візьме участь у PISA – її оплатить Організація економічного співробітництва та розвитку.
НМТ
Національний мультипредметний тест, створений у 2022 році як тимчасова альтернатива ЗНО, не став одноразовим рішенням.
2023 року в структурі тесту залишили завдання з двох обов’язкових предметів – української мови й математики. Третій предмет абітурієнти й абітурієнтки могли обирати самостійно. Докладніше про зміни в НМТ-2023 порівняно із 2022 роком можна прочитати за посиланням.
Несхвалення у великої частини суспільства викликало скасування обов’язкового тесту з історії України. Громадські організації звернулися до МОН із відкритою заявою щодо неприпустимості таких змін у час, коли росія використовує всі можливі засоби для розхитування української національної ідентичності. Повернути історію до переліку обов’язкових дисциплін не вдалося з безпекових міркувань, однак обсяг програми НМТ з цього предмета був дещо розширений. Ще в січні в УЦОЯО прогнозували: історію як предмет за вибором обере найбільша кількість вступників – так, зрештою, і сталося. Серед предметів за вибором лідером була саме історія України, аутсайдером – хімія (докладніше – у цьому матеріалі).
На тимчасово окупованих територіях вступники могли складати НМТ дистанційно у форматі співбесіди, а за кордоном для українських абітурієнтів організували екзаменаційні центри в низці країн. При цьому явка абітурієнтів в Україні виявилася вищою, ніж у ТЕЦ за кордоном.
Докладніше
По-друге, складнощі з уведенням і збереженням відповідей, доступом до тестового середовища виникли через численні хакерські атаки, низьку швидкість і якість інтернет-з’єднання на місцях.
По-третє, 2023 року безпрецедентною виявилася кількість випадків недоброчесності: абітурієнти намагалися списувати, давати доступ до свого акаунта стороннім особам, які б склали тест замість них. Результати таких учасників та учасниць були анульовані.
Згорнути
Загалом НМТ-2023 закінчилося із 4 193 200-бальними результатами з різних предметів. Лідерами серед 200-бальників є математика й українська мова – їх склали на найвищу оцінку 1 871 і 1 095 осіб відповідно. Докладніше із таблицею розподілу найкращих результатів можна ознайомитися тут. Крім того, в УЦОЯО проаналізували результати українського учнівства з фізики – більшість абітурієнтів, на жаль, має лише фрагментарні знання із цього предмета.
Також цього року в МОН почали боротьбу із “польським вступом” без ЗНО/НМТ, адже така схема пов’язана як зі свідомим обманом абітурієнтів певними закладами, так і з порушеннями обмежень, встановлених стандартами вищої освіти в Україні.
ДПА й моніторинги якості освіти
У 2023 році Державної підсумкової атестації не проводили, однак уже в березні лунали пропозиції від освітнього Комітету Верховної Ради повернути ДПА у формі НМТ/ЗНО на 2024 рік. 8 листопада 2023 року ВР ухвалила законопроєкт, згідно з яким учні 4, 9 та 11-х класів не складатимуть ДПА в цьому навчальному році.
Однак у 2024 році планують провести пілотну ДПА у 4-х класах: приблизно 2 000 учасників пілоту пройдуть атестацію за двома галузями – мовно-літературною (українська мова й читання) та математичною.
У майбутньому, орієнтовно з 2028 року, в разі ухвалення відповідного законопроєкту обов’язковим предметом на ДПА для 4-х, 9-х, 11-х класів стане англійська мова.
У 2023 році продовжилися й дослідження якості освіти, зокрема в аспекті моніторингу освітніх втрат.
Докладніше
Згорнути
2023 рік запам’ятається також дискусією щодо англійської мови. Наприкінці червня Президент України Володимир Зеленський подав до Верховної Ради законопроєкт про застосування англійської мови в Україні. У ньому, серед іншого, йшлося про законодавче стимулювання показу фільмів англійською мовою в кінотеатрах і обов’язкове складання англійської під час ЗНО чи НМТ. Які думки “за” і “проти” висловлювали посадовці в процесі обговорення, можна пригадати за посиланням.
Зрештою цей законопроєкт із низкою поправок ухвалений у першому й готується до другого читання у Верховній Раді – норму щодо повного переходу на демонстрацію фільмів мовою оригіналу в кінотеатрах прибрали. Законопроєкт передбачає, що держава сприятиме вивченню англійської мови, наприклад, забезпечуючи її викладання в школах і садочках. Крім того, Уряд планує запустити глобальну програму Future Perfect з вивчення англійської мови, якою зможуть скористатися всі українці. До речі, дослідження в межах цієї програми виявило, що 90% учителів англійської мови мають рівень В2 і вище – докладніше за посиланням.
У плані змісту освіти цей рік запам’ятався поверненням до теми обов’язкового курсу зі статевого виховання – і не усуненого віктимблеймінгу в підручниках з “Основ здоров’я”.
У травні ЗМІ опублікували відповіді МОН авторці петиції – причому міністр Лісовий і тодішній гендиректор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Олег Єресько дали різні відповіді. Якщо міністр зазначив, що в МОН розробляють проєкт стандартів, які передбачають впровадження окремого курсу статевого виховання в шкільну освіту, то, на думку Єреська, тема статевого виховання достатньою мірою представлена в уже наявних курсах і підручниках.
Кейс “Основ здоров’я” є частиною більшої проблеми зі змістом підручників і міг би стати приводом для ретельного перегляду навчальної літератури для дітей експертними комісіями. Наприклад, у жовтні МОН опублікувало рекомендації щодо використання контенту в підручниках з української мови та літератури (читання) для початкової школи. На основі аналізу 43 підручників (86 книжок) психологиня Світлана Ройз сформулювала поради щодо того, як розглядати з учнями вміщений у цих виданнях “чутливий контент”, зокрема твори російських та білоруських авторів, твори про війну, твори, що містять згадки про жорстокість і смерть, заклики до невиявлення емоцій тощо.
Важливі зміни торкнулися викладання предмета “Захист України”. Роботу над оновленням дисципліни почали в серпні 2023 року. Пілот проєкту планували запустити вже у вересні на базі шкіл з різних областей України. Ідеться про такі актуальні знання й навички, як домедична допомога, керування дронами, мінна безпека й орієнтування на місцевості. Крім того, у середині вересня стало відомо, що перші 26 ветеранів війни завершили навчання та викладатимуть початкову військову підготовку в школах у межах проєкту Міноборони.
Цього року попри виклики воєнного стану продовжилося впровадження реформи шкільного харчування, яка стартувала ще у 2020 році. Зокрема, посадовці сформували стратегію реформування цієї системи на 2023-2027 роки – Уряд ухвалив її у жовтні.
Реформа передбачає, серед іншого, три форми організації харчування:
Першу фабрику-кухню почали будувати у квітні в Бучі, під іншу приблизно в той самий час підготували ділянку в Лозовій Харківської області. 19 грудня фабрику-кухню в Бучі урочисто відкрили. За планом, уже в січні-лютому тут щоденно готуватимуть близько 10 тисяч порцій для шкіл із трьох навколишніх громад – Бучі, Немішаєвого та Бородянки.
6 червня 2023 року світ шокував черговий воєнний злочин росіян – підрив греблі Каховської ГЕС. Найбільше постраждали звільнені й тимчасово окуповані території Херсонської області. За першими повідомленнями МОН, у зоні підтоплення опинилися близько 80 населених пунктів, де розташовані приблизно 27 садків, 15 шкіл, 6 закладів професійно-технічної та 15 закладів вищої освіти, 2 наукові установи НАН України. Збитки, яких росіяни завдали українській освіті й культурі (адже йдеться і про знищені водою музеї та інші установи) неможливо повністю оцінити, адже велика частина цих територій, на жаль, досі окупована.
У 2023 році загарбники продовжили свою “освітню політику” на ТОТ, пов’язану із забороною всього українського, викривленням історії (наприклад, із підручників з історії прибирають згадки про Київ), мілітаризацією і депортацією українських дітей, тотальним наглядом у школах. Станом на 9 грудня 2023 року в Україну повернули лише 387 із майже 20 тисяч викрадених росією дітей. Також надходили повідомлення, що окупанти намагалися заманити дітей з третіх країн на відпочинок до кримського “Артеку”, щоб зробити неповнолітніх “живим щитом” у разі контрнаступу ЗСУ.
Уповноважений Верховної Ради з прав людини Дмитро Лубінець у жовтні повідомляв про мінімум 70 “військово-патріотичних таборів” у росії й на ТОТ, де “перевиховують” українських дітей.
У школах Каховського району – і на інших територіях – загарбники забороняють дітям навчатися онлайн в українських школах і погрожують депортувати школярів, проводять регулярні перевірки, аби виявити учнів, які залишилися в українській системі освіти. Окупанти продовжують використовувати будівлі освітніх установ як місця розташування військ, а на гаджети дітей встановлюють шпигунське програмне забезпечення, яке відстежує і блокує український контент.
Навесні батькам на Запоріжжі, які відмовлялися “евакуювати” дітей, погрожували “не зарахувати навчальний рік”. У так званій “ЛНР” окупанти готуються запровадити радянські практики виховання – “жовтенят”, “піонерів” і “комсомольців”.
Водночас далеко не всюди росіянам вдається зробити “навчальний процес” масовим. У Маріуполі, наприклад, на початок листопада їм вдалося відкрити лише 20% шкіл, однак дітей не вистачає для наповнення навіть однієї. До зовнішності й дрескоду вчителів окупаційна “влада” міста висунула низку абсурдних вимог, як, наприклад, заборону фарбувати волосся для жінок і носити бороди для чоловіків. Хоч, можливо, декого із колаборантів такий підхід влаштовує – принаймні одна із проросійських учительок Маріуполя розкритикувала концепцію НУШ для окупаційних ЗМІ, несвідомо підкресливши всі переваги реформи.
Докладніше
Згорнути
У майбутньому мешканців ТОТ потрібно буде реінтегрувати в усі аспекти суспільного життя України. З огляду на це в листопаді Верховна Рада України ухвалила законопроєкт, згідно з яким в Україні визнаватимуть результати освіти, яку громадяни здобули на тимчасово окупованих територіях.
Докладніше
Згорнути
Крім того, для освітньої реінтеграції в Україні планують створити 33-тисячний кадровий резерв педагогів, які працюватимуть, зокрема, у Криму після його деокупації. Ідеться про понад 20 тисяч вчителів у школи, близько 8 тисяч вихователів у дошкільні заклади освіти й майже 3 тисячі викладачів у заклади вищої освіти.
Докладніше
Згорнути
Докладніше
Згорнути
2023 рік був багатий на перемоги й досягнення українських учнів та учениць на міжнародному рівні – і наукові, і спортивні, і творчі. Ось лише деякі з них:
А ще діти й підлітки удосконалювали засоби противибухової безпеки, розробляли прилади для автоматичного оголошення повітряної тривоги, вигравали гранти для реалізації мистецьких проєктів, активно волонтерили й створювали соціальні передачі.
У червні Міністерство внутрішніх справ нагородило вісьмох дітей-героїв, які виявили хоробрість і відвагу в небезпечних ситуаціях, у яких могли б розгубитися навіть дорослі люди. Прикро й несправедливо, що українським дітям узагалі доводиться виявляти цей героїзм, але їхні досягнення й рішучість справді надихають.
А у вересні 2023 року двоє українських вчителів – учитель української мови та літератури Артур Пройдаков та директорка харківської школи №10, де під час війни знайшли порятунок сотні людей, Людмила Таболіна – потрапили в топ-50 кращих учителів світу за версією Global Teacher Prize. Згодом Артур Пройдаков увійшов до десятки найкращих учителів світової премії Global Teacher Prize 2023.
Цього року “Смарт освіта” продовжила низку своїх попередніх проєктів – і розпочала нові, спрямовані на підтримку українських освітян та учнівства.
Команда “Смарт освіти” від усього серця дякує педагогам, які брали участь в різних проєктах, ділилися досвідом і підтримували ініціативи ГО, а також батькам і дітям, які нам довірилися.
На початку року, у січні, команда тренерів завершила навчання від американських експертів з National Writing Project. Далі всі лекції від українських та американських експертів переклали, опрацювали, адаптували й оцифрували. Після цього розробили Методичний посібник для вчителів, який містить теоретичний блок та 8 навчальних модулів, і попрацювали з сучасними дитячими письменниками. Як результат, маємо 54 художні тексти та інструменти для роботи з ними. На наступному етапі проєкту уже підготовлені національні тренери будуть ділитися досвідом з колегами й навчати вчителів писати й передавати це учням.
Команда ГО “Смарт освіта” вже готує релізи нових проєктів, які, віримо, допоможуть українським дітям та підліткам здобути якісну освіту – і полегшать життя освітянам. Дякуємо, що залишаєтеся з нами!
Безпечних, вдалих, добрих свят!
Ірина Пасько, аналітикиня “Нової української школи”
Титульне зображення: “НУШ”
Обговорення